Dyrevelferdsprosjekt på Finsland skole

Som et ledd i det sosialpedagogiske arbeidet på Finsland skole deltar mellomtrinnselevene på ulike prosjekter tilknyttet «Livet på gården». Da samarbeider skolen med gårdsbruk i nærheten av skolen; Slottet og Skogen gård. Begge gårdene ligger i sykkel- og gangavstand fra skolen.

Gården, dyra og skolens sosialpedagogiske arbeid

Felles for alle gårdsbesøk er at det skal være sosialt. Man fyrer bål/griller midt på dagen sånn at elevene kan ha med bålmat hvis de vil. I denne forbindelse repeterer man datoer for bålforbud og minner om farer ved bål i utmark. Prosjektet tar utgangspunkt i to av de tverrfaglige temaene fra læreplanene; «Bærekraftig utvikling» og «Folkehelse/livsmestring». I tråd med de nye læreplanmålene bidrar prosjektet til økt elevmedvirkning og en mer praktisk opplæring gjennom å ta i bruk gårder og lokale ressurser i undervisning og arbeidsmåter.

Sau og lam - 4.klasse vår og 5. klasse høst

Gårdsbesøk med undervisning om:

  • Ansvar og forpliktelser ved å ha dyr
  • Stell av vinterfora sau
  • Vårens høydepunkt: Lamming og ulike utfordringer rundt dette
  • Oppfostring av «koppelam»
  • Lammekjøtt som ressurs: Ferskt kjøtt, pinnekjøtt, fenalår

Storfe, melk- og kjøttproduksjon - 5.klasse vår og 6. klasse høst

Gårdsbesøk med undervisning om:

  • Melkeproduksjon
  • Kjøttproduksjon
  • Litt om «avlsprosjekt» og sikring av sunne og bærekraftige besetninger
  • Deltakelse på kalv-, kvige- og kuslipp
  • Vår- og høstkalving. Besøk når kalvene er 1-2 uker gamle
  • Storfekjøtt som ressurs

«Griseprosjektet» - 6.klasse vår og 7.klasse høst

Dette prosjektet er mer omfattende enn de to andre. Her prøver man å ta inn så mange læringsmål som mulig og knytte det til det praktiske arbeidet på gården. Blant annet vil matematikk komme sterkt inn med emner som innkjøp, regnskap og muligens salg av «egenprodusert» kjøtt.

Elevene får tilbud om å kjøpe egen gris som de skal avle opp for salg og se om det kan bli et overskudd til «klassekassa» når prosjektet er over.

Prosjektansvarlig lærer deltar på foreldremøte i oppstarten av 7. klasse og ordner alle formaliteter rundt innkjøp og eierskap for de elever (foreldre) som vil kjøpe en halv/hel gris som blir avlet opp gjennom prosjektet. Alle elever deltar på lik linje i prosjektet uavhengig om man kjøper gris eller ikke.

Det kan bli aktuelt for noen elever å ha litt sommerjobb med grisene i ferien. Interesserte må da skrive søknad og det gjennomføres «intervju» med elevene.

Oppgaver på gården knyttet til «Griseprosjektet»

  • Rydding av området hvor frilandsgrisene skal gå.
  • Inngjerding av grisebeite (måling av lengder,  areal og omkrets).
  • Foring av griser (måling av vekt, mengder, volum).
  • Daglig stell. Grisene må ha det tørt på liggeplassen sin og tilgang på friskt vann. Vi forer med kraftfor og matavfall fra butikk/bakeri.
  • Sortering av søppel i forbindelse med foring.
  • Frivillig deltakelse på slakting og partering av gris.

Publisert: 12. desember 2022 15:00
Oppdatert: 12. desember 2022 15:37