Når du kjøper pizza på Dolly Dimple’s på Fiskebrygga i sommer, blir du spurt om du virkelig trenger plastskje til hvitløksdressingen.
- De fleste som tar pizzaen med hjem, kan like gjerne bruke sin egen skje, sier Asbjørn Dovland.
Han har drevet pizzarestauranten på Fiskebrygga i en årrekke, og der har de vært mer opptatt av å servere god pizza enn å tenke på forbruk av engangsartikler. Fremover skal pizzaen smake like godt, men nå vil kundene også merke at bedriften tar miljøet på alvor.
- Vi har hatt noen fæle uvaner fordi vi ikke har vært bevisste nok. Vi har for eksempel alltid lagt ved en bunke servietter uten å spørre om kunden vil ha dem. For alt vi vet, kan de ha blitt kastet uten at de er brukt.
Dette skal gjøres
Dovland forteller at han er glad bedriften ble oppfordret til å være med i prosjektet Havet begynner her. Det har fremtvunget noen justeringer han er stolt av.
- Først og fremst setter vi fokus på dette hos våre ansatte. Ved at de blir mer bevisst, smitter det over på kundene, og til sammen kan det bety en forskjell.
Det handler om helt konkrete justeringer, for eksempel at du blir spurt om du trenger lokk på kaffekoppen, og om du må ha skje til dressingen eller kan bruke en du har hjemme. Og kjøper du med deg en halvannen liter brus, vil ekspeditøren spørre om du kan ta flasken i hånden og ikke automatisk putte den i en pose.
- Vi ser også at voksne ikke er så opptatt av å drikke brus med sugerør. Derfor er det kun barna som får sugerør framover, men voksne skal også få om de spør.
Prosjektleder fra Hold Norge rent, Astrid Kordal Næss, har fulgt opp bedriftene i arbeidet med å redusere engangs. Hold Norge rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling.
-Kristiansand by er tett på havet, og forsøpling i byen kan fort havne i havet, utdyper Astrid i møte med Thomas Helland fra Dolly Dimples på Fiskebrygga.
Sparer også penger
God service blir minst like viktig framover, forklarer Dovland, men den blir litt mer målrettet og miljøvennlig. Som en ekstra bonus, vil bedriften også spare penger.
- Ved å øke bevisstheten rundt dette så tipper jeg vi kan spare 50 000 servietter, 1500 bæreposer og 15 000 sugerør i året.
Og vi snakker om én pizzarestaurant.
- Tenk hvor stor forskjell det kan utgjøre hvis mange bedrifter begynner med helt små tiltak.
Positive kunder
- Og siden vi er i en tid hvor stadig flere skjønner at vi er nødt til å ta bedre vare på miljøet, tror jeg også at kunden synes det er bra at vi tar ansvar.
En annen ting de allerede har strammet inn på, er den interne avfallshåndteringen.
- Tidligere kom de med store biler og hentet søppel hos oss hver fjortende dag. Nå har vi fått en app hvor vi bestiller henting etter behov, og vi har redusert antall tømminger med 30 prosent.
Publisert: 24. oktober 2023 11:31
Oppdatert: 11. juni 2024 10:25